MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR

Yuliana, Wina (2024) MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DALAM PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR. Sarjana (S1) thesis, Universitas Islam 45 Bekasi.

[img] Text
1. PENDAHULUAN.pdf

Download (1MB)
[img] Text
2. BAB I.pdf

Download (150kB)
[img] Text
3. BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (185kB) | Request a copy
[img] Text
4. BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (164kB) | Request a copy
[img] Text
5. BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (531kB) | Request a copy
[img] Text
6. BAB V.pdf

Download (51kB)
[img] Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (185kB)

Abstract

Abstract: This study aims to review and find out from various journals in accordance with the inclusion criteria, so that it becomes a reference for new research and find out the description of the application of the problem-based learning model as a solution in problem solving in elementary school mathematics subjects. This research is motivated by problem solving which is still classified as mild or weak and most students are still unable to solve problems in elementary school mathematics subjects. The research method used is Systematic Literature Review (SLR), with the PRISMA method (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyses) which is carried out systematically through the stages of defining eligibility criteria, defining information sources, selecting literature, collecting data, and selecting data items. The results obtained after being analyzed in accordance with the inclusion criteria were 13 journals published in 2019-2023, with the keywords "problem-based learning model" "problem solving" "mathematics" "elementary school". The results of this study indicate that the problem-based learning model in problem solving in elementary school mathematics subjects to improve critical thinking skills, problem solving skills, and student activeness, so that it can create a more interesting, interactive, and effective learning atmosphere in developing concept understanding, critical thinking skills, cooperation, motivation, mina, and other learning activities. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji dan mengetahui dari berbagai jurnal sesuai dengan kriteria inklusi, sehingga menjadi acuan untuk penelitian baru dan mengetahui gambaran penerapan model pembelajaran problem based learning sebagai solusi dalam pemecahan masalah pada mata pelajaran matematika sekolah dasar. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pemecahan masalah yang masih tergolong ringan atau lemah dan sebagian besar siswa masih belum mampu dalam pemecahan masalah pada mata pelajaran matematika sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan ialah Systematic Literature Review (SLR), dengan metode PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyses) yang dilakukan secara sistematis melalui tahapan mendefinisikan kriteria kelayakan, mendefinisikan sumber informasi, pemilihan literatur, pengumpulan data, dan pemilihan item data. Hasil yang diperoleh setelah dianalisis sesuai dengan kriteria inklusi ada 13 jurnal yang diterbitkan 2019-2023, dengan kata kunci “model problem based learning” “pemecahan masalah” “matematika” “sd”. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa model pembelajaran problem based learning dalam pemecahan masalah pada mata pelajaran matematika sekolah dasar untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis, keterampilan pemecahan masalah, dan keaktifan siswa, sehingga dapat menciptakan suasana belajar yang lebih menarik, interaktif, dan efektif dalam mengembangkan pemahaman konsep, keterampilan berpikir kritis, kerjasama, motivasi, minat, dan keterkaitan antara matematika dengan dunia nyata bagi siswa, serta suasana pembelajaran menjadi menyenangkan dan lebih bermakna.

Item Type: Thesis (TA, Skripsi, Tesis, Disertasi) (Sarjana (S1))
Contributors/Dosen Pembimbing,NIDN Dosen bisa diakses di LINK https://bit.ly/NIDNdosenunismabekasi:
ContributionContributors / Dosen PembimbingNIDN
UNSPECIFIEDArrahim, Arrahim0419038901
UNSPECIFIEDAziz, Dede Abdul0401059403
Keywords / Kata Kunci: Keywords: Problem Based Learning Model, Problem Solving, and Elementary School Mathematics Kata Kunci: Model Pembelajaran Problem Based Learning, Pemecahan Masalah, dan Matematika Sekolah Dasar
Subjects: Pendidikan
Faculty: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Guru Sekolah Dasar S1
Depositing User: ms WINA YULIANA
Date Deposited: 12 Feb 2024 08:44
Last Modified: 12 Feb 2024 08:44
URI: http://repository.unismabekasi.ac.id/id/eprint/4876

Actions (login required)

View Item View Item